Autor Societat
14 Setembre 2015 a 16:00

El curs 2015-16 comencarà amb 1.560.468 alumnes als centres educatius

Augmenta la dotació económica d’ajuts de menjador i llibres de text

Nou curs 2015-2016 // Imatge cedida per la Generalitat

Nou curs 2015-2016 // Imatge cedida per la Generalitat

El nou curs escolar ha començat amb un total de 1.560.468 alumnes dels diferents ensenyaments, tant de règim general com de règim especial, incloent també les persones adultes i la modalitat a distància. Aquest fet suposa un creixement de 12.796 alumnes respecte el curs anterior, i si es compara amb el curs 2010-2011, Catalunya ha crescut en 76.306 alumnes.

Els recursos de personal dels centres  s’incremeten i hi haurà 1.180 professionals més. Entre els quals,  790 dotacions de places docents, 360 per a la millora de l’escola inclusiva –inclou tècnics d’educació infantil, tècnics d’integració social i educadors per a les unitats de suport a l’educació especial, i 30 subalterns a jornada completa.

En aquest curs escolar 2015-2016 desapareix la reducció del 85% de jornada i sou dels substituts, que treballaran i cobraran al 100%, i que els majors de 55 anys recuperen una rebaixa horària en l’àmbit lectiu. En l’àmbit de les plantilles, destaca com aquestes s’adapten a les necessitats dels centres, tenint en compte aspectes com la designació a proposta dels directors, la permanència dels interins al mateix centres i les destinacions d’ofici.

Un dels objectius del nou curs és la lluita contra la desigualtat, i en aquest àmbit destaquen els ajuts de menjador i de llibres de text. Pel que fa a les beques menjador, la dotació prevista és de 48 milions d’euros, que donarien cobertura a 80.000 alumnes per a alumnat d’ensenyaments obligatoris. A més, aquest curs escolar també es destinaran 3.300 ajuts nous per a l’alumnat de les llars d’infants amb un pressupost de quasi 3 milions d’euros. Es preveu garantir el 100% el servei de menjador a 11.000 alumnes.

Pel que fa als programes adreçats a l’alumnat de secundària, Ensenyament ha anunciat que s’està estudiant un pla pilot amb el Consorci d’Educació de Barcelona per garantir esmorzars suficients, saludables i equilibrats en centres d’alta complexitat. Mitjançant aquest pla, que s’aplicarà a 10 centres de Barcelona a partir del proper mes de gener, s’oferirà un àpat al migdia -entre l’esmorzar i el dinar-, que sigui nutricionalment suficient pel que fa al seu contingut calòric i que sigui equilibrat.

Els ajuts per llibres de text i material escolar seran de 4 milions i arribaran a 968 centres educatius. Al marge de les mesures econòmiques també n’hi haurà de pedagògiques com increment d’horari i de dotacions de plantilla per als centres amb major complexitat socioeconòmica.

El curs 2015-16, un 66,6% d’alumnes van a centres públics, xifra superior a la d’anys anteriors, en canvi, els centres catalans tindran per al proper curs majoritàriament la ràtio en nivells més baixos que el curs passat. En aquest curs, en un 89,2% de les classes hi haurà 25 alumnes o menys, percentatge superior al de l’any anterior. Tendència que també es trasllada a les classes d’educació secundària obligatòria, on el curs 2015-16, el 85,2% de les classes tenen 30 alumnes o menys, mentre que el curs anterior aquest era del 82,5%.

Els equipaments per al curs 2015-16 també s’han renovat o ampliat; hi ha 11 centres de nova construcció -7 escoles i 4 instituts-, 10 rehabilitacions i grans ampliacions -7 escoles i 3 instituts-, i 504 actuacions de millora de centres. Respecte l’any passat, hi ha menys mòduls prefabricats, un total de 996.

Una de les novetats del curs 2015-2016 és la creació d’un nou registre únic de dades acadèmiques de l’alumne, el RALC. El RALC és un sistema que registra tot l’alumnat matriculat als centres educatius públics i privats d’ensenyaments reglats no universitaris que realitzen la seva activitat a Catalunya amb l’objectiu de tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne.

Switch to mobile version