Autor Societat
9 març 2019 a 15:00

Redacció del projecte de les Vies Blaves

0 Flares 0 Flares ×

Dibuixa la transformació territorial de la demarcació

Vies blaves Marc Castells// Foto: diba

Vies blaves Marc Castells// Foto: diba

La Diputació de Barcelona dibuixa la transformació territorial de la demarcació amb la redacció del projecte de les Vies Blaves

  • Aquest mes s’aprovarà el Pla director urbanístic del projecte, que farà transitables més de 300 quilòmetres de lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener
  • Les Vies Blaves passaran per una seixantena de municipis i se’n beneficiaran més de 5 milions de persones

El president de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, ha presentat aquest dimarts passat la finalització de la redacció del Pla director urbanístic (PDU) de les Vies Blaves, que s’aprovarà de forma inicial aquest mes de març. El projecte, que la corporació impulsa des del 2016, recuperarà les lleres del rius Llobregat, Anoia i Cardener adequant-hi 300 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats, com la bicicleta o el cavall.

Castells ha començat l’acte agraint la «visió del conseller legítim Josep Rull, amb qui fa més de dos anys vam firmar l’acord per a fer possible el projecte». Pioner al sud d‘Europa per la seva envergadura, el projecte de les Vies Blaves posa en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona per convertir-los en motor d’atracció turística a l’interior del país.

Durant l’acte, el president de la Diputació, Marc Castells, destacat la capacitat de les Vies Blaves de «connectar pobles i persones amb el nostre patrimoni cultural, gastronòmic i arquitectònic. Territoris que mai s’havien comunicat ara ho podran fer i municipis que han viscut d’esquena al riu deixaran de fer-ho». Les Vies Blaves permetran recuperar camins històrics i farà accessibles a la ciutadania espais naturals desconeguts.

Recuperació patrimonial

En línia amb la tasca centenària de la Diputació de Barcelona en la conservació i preservació del patrimoni, el projecte de les Vies Blaves preveu recuperar destacats elements monumentals del territori al llarg del riu Llobregat i els seus afluents, com ara el pont de l’antic ferrocarril de Berga, el pont del Diable de Martorell i el de la colònia Sedó. El projecte de les Vies Blaves també preveu la construcció d’un nou pont al pantà de la Baells.

Les Vies Blaves també posaran en valor els actius patrimonials de la demarcació, donant-los encara més visibilitat i facilitant accessos alternatius. És el cas del conjunt monumental de Cardona, el projecte cultural i turístic Mont Sant Benet de Sant Fruitós de Bages o el barri del Rec d’Igualada.

Innovació en seguretat

El projecte de les Vies Blaves inclou mesures pioneres en l’àmbit de la seguretat. La Diputació de Barcelona ha començat a treballar en un protocol de senyalització activa de tot el recorregut, amb la instal·lació de pals de seguretat que informin sobre el traçat de les vies, un sistema d’informació a la ciutadania únic a tot l’estat.

Tot el recorregut de les Vies Blaves, habilitat únicament per a vianants i vehicles no motoritzats, preveu punts d’accés als equips d’emergència en cas de necessitat.

Un projecte per a més de 5 milions de persones

Les Vies Blaves passaran per una seixantena de municipis millorant l’accessibilitat a 3 parcs naturals, 12 espais  naturals protegits i 8 espais turístics. Tot aquest àmbit té un àrea d’influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància.

Amb un pressupost d’execució previst que es calcula en 60 milions d’euros, el projecte representa segons el president de la Diputació de Barcelona, «els milions més ben invertits de la història de la corporació. Donaran autoestima al territori i seran una injecció de salut amb un efecte multiplicador: generaran economia, progrés i llocs de treball» ha afegit Marc Castells.

Pel que fa al seu impacte turístic, el recorregut de les Vies Blaves inclou més de 5.000 places d’allotjament, entre hotels, pensions, allotjaments rurals, alberg i càmpings. Si ens fixem en la seva àrea d’influència, la xifra puja fins a 10.000 places d’allotjament.

Transformació de referència

Les Vies Blaves són, a més, un projecte viu. En aquest sentit, la Diputació està en contacte amb institucions d’altres demarcacions perquè sigui exportable a tot el país i es converteixi en un referent arreu del món.

Amb la seva materialització, les Vies Blaves contribuiran a la creació d’una xarxa ciclo-turística a Catalunya que connectarà amb projectes ja en funcionament, com la ruta EuroVelo 8 (ruta mediterrània europea), la via InterCatalunya (Girona–Lleida), les Vies Verdes de Catalunya o la Xarxa Pirineus.

A més, el projecte de les Vies Blaves habilitarà noves connexions i relacions de mobilitat entre els municipis al voltant dels tres rius,  que serviran per millorar la qualitat de les activitats d’oci i salut i per guanyar en conscienciació mediambiental.

Tres Vies Blaves

La columna vertebral del projecte és la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat: l’únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona. Aquesta via recorrerà 186 quilòmetres i passarà per 5 comarques: Berguedà, Bages, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Barcelonès. Des de les fonts del riu, a Castellar de N’Hug, fins a la desembocadura del Prat de Llobregat, unirà indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal, que proposa 16 portes d’accés diferents, es podrà completar amb gairebé 90 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió d’uns 24 milions d’euros.

Pel que fa a la Via Blava Cardener es condicionaran prop de 50 quilòmetres d’itineraris pel Bages. Amb 7 possibles portes d’accés, entrarà a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista supera els 10 milions d’euros.

La Via Blava Anoia començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola, al municipi de Jorba.  Passarà per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Martorell. Amb un total d’aproximadament 70 quilòmetres de llargada i 12 possibles portes, requerirà una inversió d’uns 9 milions d’euros. Actualment ja es disposa del projecte constructiu dels primers 19 quilòmetres de tram d’aquesta via.

Connectem els espais naturals amb el benestar de les persones

Les Vies Blaves constitueixen un dels projectes estratègics del Pla d’Actuació de Mandat 2016-2019 (PAM) de la Diputació de Barcelona.

Respon a un dels 13 principals objectius d’aquest PAM: connectar els espais naturals amb el benestar de les persones, amb l’impuls de projectes innovadors que fomentin els hàbits saludables i siguin accessibles a tothom i amb la promoció de camins i senders de la demarcació, especialment dels camins de riu. «Connectem ha estat el lema d’aquest mandat i les Vies Blaves en són el seu emblema més clar», ha explicat el president Castells.

La Diputació de Barcelona, únic òrgan gestor

La Diputació de Barcelona assumeix íntegrament el pressupost d’execució de les Vies, que es calcula en uns 60 milions d’euros, així com el de la redacció del PDU encarregat pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i que està previst que s’aprovi aquest mes de març. La Diputació coordina el projecte, actuant com a ens gestor únic de les Vies Blaves.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×