Autor Ensenyament
24 juny 2015 a 17:00

Rigau destaca el paper de l’escola i les aules d’acollida

0 Flares 0 Flares ×

La Jornada d’aula i d’acollida i suport lingüístic es va celebrar ahir al matí

Aules d'acollida

Aules d’acollida // Imatge cedida per la Generalitat de Catalunya

Ahir Irene Rigau, consellera d’Ensenyament, va destacar que les aules d’acollida i les escoles han estat una eina de progressió i ascensor social: “fil a fil i trama a trama heu teixit aquesta base de cohesió. Els docents de les aules d’acollida heu sabut fer molt bé aquesta vessant que representen els valors de l’empatia, de la generositat i la igualtat”. Aquestes declaracions es van fer en el marc de la Jornada d’aula d’acollida i suport lingüístic, on va presentar-se el suport lingüístic i social per a l’alumnat de les aules d’acollida i celebrat els 10 anys de vida de les aules d’acollida.

Rigau va afirmar que “la clau de l’èxit d’un país és la seva cohesió i que els orígens i colors no ens separin. I a Catalunya això ho hem fet bé sense tenir les eines que caldrien”. A més, la titular d’Ensenyament va exposar que quan un país rep molt alumnes nouvinguts pot fer tres coses: dibuixar una societat de mosaics però no integrats, pot assimilar els nouvinguts fent-los oblidar la seva llengua d’origen o pot integrar-los: “I això és el que ha fet Catalunya, barrejar-nos però respectant i reconeixent les llengües d’origen, i donant als nouvinguts sentit de pertinença. Aquí s’ha fet bé la integració dels nouvinguts”.

El suport lingüístic suposa ampliar i reforçar la llengua per als alumnes que inicien l’escolarització però que tenen un coneixement limitat d’ambdues llengües oficials. El recurs serà, a més, un ajut per als alumnes incorporats tardanament al sistema i pels que després de l’aula d’acollida necessiten assolir el domini del llenguatge acadèmic per accedir al currículum ordinari.

Són un seguit d’estratègies, recursos lingüístics complementaris i d’accions que faciliten la transferència d’aprenentatges d’una llengua a les altres. Es vol afavorir l’èxit escolar de tots els alumnes i promoure l’equitat i la igualtat d’oportunitats.

Al llarg del dia d’ahir es va realitzar un balanç del funcionament i de què representen les aules d’acollida al sistema educatiu català. La Jornada va ser un espai de reflexió conjunta, de debat i d’intercanvi d’experiències.

Degut a l’arribada massiva de nouvinguts s’han creat aules d’acollida per facilitar l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana per una millor integració escolar. L’objectiu és facilitar la transició cap a l’aula ordinària amb les eines necessàries per seguir l’itinerari formatiu normalitzat.

Durant la Jornada, els participants van compartir les reflexions vers el procés d’escolarització de l’alumnat nouvingut. La jornada va incloure, a més, un espai on diferents centres educatius catalans van posar de manifest les seves experiències respectes les aules d’acollida.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×